Converse blev grundlagt i Malden i den amerikanske stat Massachusetts tilbage i 1908. Mere end et århundrede senere lever firmaet stadigvæk, dog som et datterselskab af Nike, som det blev opkøbt af i 2003. Det amerikanske skotøjsfirma er mest af alt kendt takket været converse All Star skoene, som kom på gaden i 1917. Her på siden er vi fascinerede af, hvor meget disse sko har solgt, og derfor har vi kigget på historien bag de kendte sko.

Mere end 800 millioner All Star sko er blevet solgt i løbet af de sidste 101 år. Skoen kom som sagt på gaden i 1917, men det var først i 1923, at de blev til Chuck Taylor All Stars, som mange kender dem som i dag. I 1923 besøgte den amerikanske basketballspiller Charles H. “”Chuck”” Taylor Converse og i den forbindelse brokkede han sig over sine ømme fødder. På samme tid gav Converse Taylor et job som forretningsmand og ambassadør, som betød, at han skulle rejse rundt i USA for at markedsføre All Stars skoene. Det arbejde gjorde han så godt, at hans navn blev tilføjet til designet i 1932.

Det pudsige ved historien om Chuck Taylor og de ømme fødder er, at All Star sko længe havde været kendte for at give ømme fødder. I de første 100 år af skoenes levetid havde de den samme tynde, flade sål, som ikke gav nogen støtte til anklerne. I 2015 opdaterede Converse endeligt skoene med primært fokus på komfort.

Converse All Star har nu fået mere slidstærkt læder, bedre støddæmpning i sålen og i hælene. Med det nye design og samarbejde med en lang række verdensstjerner er Converse All Stars blevet mere populære end nogensinde.

Sidste år samarbejdede Converse blandt andet med den britiske skuespillerinde Millie Bobby Brown, som er kendt fra TV-serien Stranger Things. Brown lavede reklamespots for Converse og hendes karakter “”Eleven”” rocker også Chuck Taylor-sko i ægte firserstil i Stranger Things, så derfor er All Star også en del af en af de mest omtalte TV-serier for tiden.

En anden populær skuespillerinde og sangerinde startede også et samarbejde med Converse i 2017. Her er der tale om Miley Cyrus, som hjalp med at designe low-top sneakers med masser af glimmer. Så sent som denne sommer samarbejdede Cyrus igen med Converse. Denne gang lancerede de sammen en Converse-kollektion, hvor overskuet ville gå til hendes LGBT velgørenhed “”Happy Hippie””.

Det er ikke mange sneakers, der har evnen til at blive ved med at være populære i mere end 100 år. Moden ændrer sig hurtigt, men Converse-sko har holdt ved og opnået ikonisk status. Designet er simpelt og klassisk og kombineret med, at moden lige nu fokuserer på firserne og halvfemserne, gør Converse mere populære end nogensinde før.

Divi